23 januari 2009

Lök på laxen??

Att lägga lök på laxen brukar man ju säga, någon gång i alla fall... men vad ända in i Ghenna betyder det... Jag menar: Är det någon fransk kock som en gång i tiden löpt amok bland kastruller och kärl...

A bon... Lök på den däringa laxen skulle sätta piff på hela anrättning... A bon!!

Skulle han säkert kunnat säga om han talat svenska.. Men vad betyder då "Att lägga lök på laxen"... Googlade och hittade en artikel på DN.se

Fråga: Vad innebär det att "lägga lök på laxen"? Somliga i min omgivning anser att det är att göra ont värre, andra att man gör något bra ännu lite bättre.

Svar: "Lägga lök på" är ett gammalt uttryck som innebär att man förvärrar något, lägger sten på börda, strör salt i såren. Ursprunget är lökens smak som gör något ännu mer skarpt eller bittert. Från början har man sagt bara "lägga lök på", och det har avsett såväl klandrande tillägg som nedsättande omdömen. Om en satkäring på 1600-talet sägs att "hennes daglige Öfning är, at kuxa genom Fönstren och läggia Löök på alla".

"Lägga lök på laxen" har väl uppstått därför att allitteration (upprepning av första bokstaven) är ett stående medel att bilda talesätt. Sådana har vi fullt av i språket: regn och rusk, glädje och gamman, i flock och farnöte. Det förekommer dock att "lägga lök på" används om att hjälpa upp smaken, bildligt om att förbättra något, men det är inte den gängse betydelsen.

(Huruvida lök på laxen gör den godare eller ej är sedan en smakfråga, men den har inte med uttryckets betydelse att göra. Lök på lax är dessutom rätt ovanligt, och de flesta har väl ingen uppfattning om huruvida fisken vinner eller förlorar på löken.)

Catharina Grünbaum DN.se

Tack Chatarina G för förklaringen...

Hmm???

Ännu ett kunskapsmoln som förmörkade min himmel löstes upp och skingrade sig!!

Lax! Jag blev med ens hungrig!!

Det ligger några bitar i frysen.. och så har jag pesto, citron och smör... grovt lyxsalt finns också... Nu jädrar skall jag också löpa amok i köket..

Lax med pesto, lite salt, lite citron och en aning smör.. lägg laxen och övriga ingredienser på ett ugnssäkert fat i ugnen.. ca 20-25 minuter på 200 grader.. kokt potatis till detta...

Det blev en lättlagad rätt och inte särskilt mycket amoklöpning blev det heller...

Jag njöt i stora drag... med vatten, kallt som skam från kranen i mitt lilla kök.

"Kunskap via Google ger full mage"... som poeterna säger... (Va??)

Våren är på väg... det är lite ljusare idag...

Lyssnar på BBC 2 ... det är kul...

De mest populära texterna